Ostatnio sporo opowiadamy Wam o narzędziach wykorzystywanych w edukacji. Był Jamboard, był Mural, o których opowiadała Kinga – czyli aplikacje, które mogą ułatwić współpracę w grupie.
A dziś zupełnie inna rzecz, na którą również warto zwrócić uwagę – WIRTUALNA RZECZYWISTOŚĆ (VR), dająca niesamowitą możliwość doświadczania i poznawania świata, rozwoju w wielu dziedzinach nauki.
VR to przestrzeń coraz częściej wykorzystywana w edukacji!
Z pewnością urozmaica tradycyjne zajęcia edukacyjne – dla młodego pokolenia nowoczesne technologie są naturalnym środowiskiem, ale też obszarem atrakcyjnym i podnoszącym zainteresowanie i zaangażowanie na zajęciach. Warto podkreślać młodzieży, że technologia to nie tylko rozrywka, ale i skuteczne narzędzia do wykorzystania w nauce.
Dlaczego warto sięgać po VR?
Wartością jest możliwość nauczania opartego na doświadczaniu. Narzędzia wykorzystujące wirtualną rzeczywistość mogą być szczególnie pomocne m.in. w trenowaniu funkcji poznawczych. Możemy dla przykładu za pomocą aplikacji na goglach VR zasymulować i przećwiczyć realne sytuacje z życia codziennego lub zawodowego. Wówczas VR daje odbiorcom informacje zwrotne o ewentualnych błędach, które można poprawić, nie odczuwając jeszcze ich konsekwencji.
VR to nauka wykorzystująca zjawisko immersji, tzw. „zanurzenia” – pełne doświadczanie świata przedstawionego w grze czy też aplikacji, pozwala nam na wyłączenie bodźców zewnętrznych, a większą koncentrację na tym, co dzieje się na ekranie. Większe skupienie – efektywniejszy proces nauki.
Wirtualna rzeczywistość – realna nauka
VR może mieć zastosowanie praktycznie na każdych zajęciach. Na geografii lub przyrodzie może, za pomocą wirtualnych wycieczek, przenieść uczniów do odległych, niedostępnych realnie miejsc. Na przedmiotach ścisłych z kolei, umożliwia symulację procesów chemicznych lub fizycznych, doświadczeń i zjawisk naukowych. To tylko przykłady zastosowania VR w edukacji, umożliwiające uczestnictwo w zajęciach na głębszym poziomie.
W projekcie POPOJUTRZE 2.0 powstały dotąd 2 innowacje z zastosowaniem wirtualnej rzeczywistości – aplikacje na gogle VR. Opowiemy o nich więcej przy innej okazji.
Z pozdrowieniami,
Ania Wiśniewska, tutorka w Popojutrze 2.0