W Polsce wzrasta zainteresowanie edukacją outdoorową (outdoor education, OE), ten trend trwa już od lat zarówno w edukacji dzieci młodzieży i szkoleniu osób dorosłych. Nie ma jednej nazwy dla outdoor education, pojawiają się różne pojęcia dla określenia tego procesu: pedagogika przygody, edukacja przygodowa, trening outdoor, edukacja na świeżym powietrzu, edukacja w plenerze.
Wszystkie te terminy odnoszą się do zorganizowanego procesu uczenia się poprzez doświadczanie i eksperymentowanie w plenerze. Charakterystyczne dla procesu jest to, że nauczyciel występuje zazwyczaj w roli mentora wspierającego uczniów. Outddoor education jest obecna w na przykład w systemach nauczania w Finlandii, Szkocji, a także w Niemczech i USA.
Outdoor education w Polsce
W polskim programie nauczania brak jest edukacji outdoorowej. Powstają placówki włączające OE w program nauczania, jednak działają one głownie w nurcie edukacji alternatywnej. Przykładem takiej szkoły jest placówka niepubliczna Leśna Szkoła „Puszczyk” powstała w Białymstoku.
Powstają także leśne przedszkola, a od niedawna działa także Polski Instytut Przedszkoli Leśnych, który propaguję idee OE i edukuje w zakresie prowadzenia zajęć na świeżym powietrzu dla najmłodszych.
Niestety w polskich palcówkach publicznych edukacja outdoorowa jest właściwie nieobecna, a nauczyciele i dyrektorzy, chociaż widzą jej ogromny potencjał, mają wiele obaw w organizacji procesu nauczania w taki sposób.
Innowacja „Outdoor education po polsku”
Odpowiedzią na problem braku outdoor education w polskim programie nauczania jest innowacja stworzona w POPOJUTRZE 2.0 – KSZTAŁCENIE przez Fundację Finway Polska: OUTDOOR EDUCATION PO POLSKU. Wprowadzanie Outdoor Education do programu nauczania – przedszkoli, szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Produkt został wyróżniony w ramach II naboru POPOJUTRZE, jako jeden z najlepszych.
Innowacja składa się z 3 zasadniczych części:
- „PRZEWODNIK: OUTDOOR EDUCATION W POLSCE. FUNKCJONOWANIE OE W PROGRAMIE NAUCZANIA SZKÓŁ I PRZEDSZKOLI” – zawiera praktyczne informacje, wskazówki oraz pomysły dla nauczycieli i praktyków OE w Polsce,
- Zestaw 20 scenariuszy edukacyjnych OE – to gotowe przepisy na poprowadzenie interdyscyplinarnych lekcji outdoorowych dla przedszkoli / szkól podstawowych / szkół ponadpodstawowych. Każdy ze scenariuszy zawiera dokładną instrukcję przygotowania zajęć, zasady bezpieczeństwa, karty pracy,
- Zestaw narzędzi do pomiaru wzrostu kompetencji w ramach OE.
Autorkami innowacji są:
Katarzyna Jämsä – Prezeska Fundacji Finway Polska, od lat zajmująca się propagowaniem fińskiego podejścia do edukacji.
Magdalena Jankowska – Członkini Zarządu Fundacji Finway Polska, nauczycielka, edukatorka.
Obie organizują zajęcia dla dzieci i młodzieży w duchu outdoor w Finlandia SPOT w podpoznańskich Klinach. Na co dzień angażują i zarażają nauczycieli fińskim podejściem do edukacji i pasją do organizowania zajęć na świeżym powietrzu.
Warto dodać, że materiały zostały skonsultowane z fińskimi i polskimi ekspertami OE.
Zobaczcie sami dlaczego warto wprowadzić edukację outdoorową do polskich szkół:
Źródła:
https://www.szkola.puszczyk.edu.pl/onas
https://dobrewiadomosci.net.pl/28241-pierwsza-szkola-lesna-w-polsce-zmienia-myslenie-o-edukacji/
Polecamy także podcast na Edukacja Zaangażowana:
Rozwój z przygodą i naturą, czyli o outdoor education | Iwona Pawelec-Pudło
Z pozdrowieniami,
Kinga Skrzyniarz, tutorka w Popojutrze 2.0