Czy zastanawialiście się jaką rolę w edukacji pełni przestrzeń?
Jak otoczenie wpływa na proces uczenia się?
Czy możliwość zaadaptowania przestrzeni zwiększa kreatywność uczniów i uczennic?
Jak elastyczna przestrzeń wpływa na zdolność kooperacji, komunikację i krytyczne myślenie?
Jakie wyzwania stoją przed współczesnymi szkołami w kontekście przestrzeni?
Odpowiedź na te i inne pytania znajdziecie w publikacji wydanej przez Novigado „Przestrzeń w Edukacji. Poradnik dla szkół”. Publikacja ta kompleksowo pokazuje różne aspekty wpływu aranżacji przestrzeni szkolnej na efektywność procesu dydaktycznego, motywację uczniów i uczennic, umiejętność współpracy. Autorzy i autorki pochylają się nad współczesnym modelem edukacji, rolą nauczycieli i nauczycielek, a także ideą środowiska szkolnego jako „trzeciego nauczyciela”. Niewątpliwie warto sięgnąć po to opracowanie.
W polskich szkołach coraz częściej zauważa się jak istotna jest elastyczna przestrzeń. Nauczyciele i dyrektorzy przy wsparciu rodziców, wsłuchując się w potrzeby młodych ludzi starają się kreować przestrzeń, która będzie sprzyjała uczeniu się.
Przestrzeń stworzona z inicjatywy Ewy Radanowicz w Szkole Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Radowie Małym
Doskonałym, sztandarowym już przykładem jest tutaj przestrzeń stworzona z inicjatywy Ewy Radanowicz w Szkole Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Radowie Małym. Pracownie tematyczne (np. artystyczna, teatralna, kuchenna) sprzyjają wyjściu poza tradycyjny schemat prowadzenia lekcji, angażują i motywują uczniów, a także wpływają na zmianę sposobu myślenia o edukacji u samych nauczycieli. Co więcej społeczność szkolna chętnie dzieliła się swoimi doświadczeniami organizując wizyty studyjne.
Kolorowa szkoła Jakuba Tylmana – Dyrektor Publicznej Szkoły Podstawowej im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Śremie
O piękną i kolorową przestrzeń szkolną dba również Jakub Tylman – Dyrektor Publicznej Szkoły Podstawowej im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Śremie. Z inicjatywy Jakuba dosłownie pokolorowano szkołę, tworząc przestrzeń bezpieczną, kreatywną i przyjazną.
Edukacja oparta na współpracy, zaangażowaniu uczniów i uczennic
Odpowiednia aranżacja przestrzeni może wpływać na odwrócenie tradycyjnie przyjętych w klasie ról: uczeń w ławce – nauczyciel przy tablicy. Już sama możliwość swobodnego przestawienia stołów i krzeseł, wpływ na układ sali sprawiają, że łatwiej zerwać z obrazem nauczyciela-wykładowcy, mówiącego z katedry.
Nauczyciele i nauczycielki dzięki elastycznej przestrzeni wspierają edukację opartą na współpracy, zaangażowaniu uczniów i uczennic, zachęcają do dzielenia się spostrzeżeniami, wypowiadania się. Dzięki elastycznej szkolnej przestrzeni uczniowie i uczennice mają możliwość odnalezienia się w nowych rolach. Nie są już tylko odbiorcami treści przekazywanych przez nauczycieli, stają się odkrywcami, którzy samodzielnie lub w wyniku współpracy zdobywają wiedzę i umiejętności, są zdolni do refleksji i mają sposobność aby się nimi dzielić.
Rola przestrzeni w innowacjach stworzonych w Popojutrze 2.0
W innowacjach stworzonych w POPOJUTRZE 2.0 także dostrzeżono rolę przestrzeni w procesie uczenia się. Świetnym przykładem jest tutaj innowacja afazJA – możeMY, której elementem jest propozycja zaadaptowania przestrzeni tak, aby była jak najlepiej dopasowana do potrzeb uczniów i uczennic z afazją. Niżej znajdziecie opis zaadaptowanej i przetestowanej w toku realizacji innowacji przestrzeni.
Z kolei w podręczniku „Laboratorium Design Thinking. Kurs design thinking dla nauczycieli akademickich nauk społecznych” znajdziecie rozdział poświęcony kreowaniu przestrzeni w kontekście pracy metodą design thinking. Możecie też posłuchać podcastu:
Na zakończenie, zobaczcie rozwiązania dotyczące aranżacji przestrzeni w polskich szkołach:
Z pozdrowieniami,
Kinga Skrzyniarz, tutorka w Popojutrze 2.0