Dziś poświęcimy uwagę bardzo ważnemu obszarowi w edukacji.
CZYM JEST TUTORING RÓWIEŚNICZY?
To forma wsparcia edukacyjnego, w której uczniowie oferują pomoc kolegom. W dużym skrócie, to współpraca uczniów tutorów, mających wyższe kompetencje i umiejętności oraz ich mniej doświadczonych kolegów i koleżanek, potrzebujących wsparcia w określonych obszarach.
UCZENIE POPRZEZ WSPÓŁPRACĘ RÓWIEŚNIKÓW
Uczniowie tutorzy dzielą się wiedzą i umiejętnościami z młodszymi kolegami i koleżankami, wspierają ich w pokonywaniu trudności w nauce, adaptacji do nowych sytuacji szkolnych i wyzwań, jakie stoją przed uczniami praktycznie każdego szkolnego dnia.
Co ważne, TUTORING RÓWIEŚNICZY może pozytywnie wpływać nie tylko na dzielenie się wiedzą, ale też na budowanie kluczowych kompetencji, np. umiejętności współpracy. Tego uczniowie uczą się od siebie nawzajem, a dla obu stron, to przy okazji uczenia się, świetny trening kompetencji społecznych. Uczą się nawiązywania relacji i dostosowywania się do różnych sytuacji społecznych.
POTENCJAŁ MŁODYCH – MOC RELACJI
Młodzi tutorzy nie mają wiedzy na temat dydaktyki i na swoim etapie nie znają jeszcze metod nauczania. To jednak nie zmienia faktu, że wzajemne wspieranie się uczniów może przynosić efekty. Przewagę nad relacją uczeń-nauczyciel daje młodym relacja rówieśnicza, brak znaczącej różnicy wieku i bariery pokoleniowej. Mówią podobnym językiem, często mają zbliżone doświadczenia i zainteresowania, a podobieństwa te znacznie ułatwiają wzajemne rozumienie się, przekazywanie wiedzy i w efekcie skuteczne uczenie się.
Ważne, by TUTORING rozwijał się pod okiem nauczyciela.
W procesie wspierania rówieśniczego ważne jest także doświadczenie i wiedza pedagoga. Nauczyciel towarzysząc uczniom zadba o właściwy kierunek tego procesu, by rozwijał się efektywnie, ale i bezpiecznie dla każdej ze stron.
Coraz więcej szkół dostrzega skuteczność i moc relacji rówieśniczej, a TUTORING adaptuje do swoich działań w ramach projektu.
Przykładem jest Szkoła Podstawowa nr 289 im. Henryka Sienkiewicza w Warszawie. Uczniowie z klas 7-8, szczególnie uzdolnieni matematycznie, spotykają się z młodszymi kolegami, wspierają w trudnościach z matematyką, w przygotowaniach się do sprawdzianu lub wykonaniu zadań domowych. A nad całością projektu czuwa koordynator – nauczyciel matematyki.
Innym przykładem jest Szkoła Podstawowa nr 108 im. Juliana Tuwima we Wrocławiu, która prowadzi w klasach 4-6 zajęcia z tutoringu rówieśniczego, jako wzbogacenie procesu dydaktyczno-wychowawczego, rozbudzenie i poszerzenie zainteresowań uczniów, a przy okazji także zwiększenie efektów nauczania w szkole.
W ramach projektu POPOJUTRZE 2.0 z kolei powstał projekt wyjątkowy, oparty właśnie o metodę wsparcia rówieśniczego.
TUTORING KOLEŻEŃSKI
Innowacja, która powstała z myślą o czwartoklasistach ze spektrum autyzmu. Celem jest udzielenia wsparcia tej grupie uczniów, w momencie szczególnym – rozpoczęcia czwartej klasy i adaptacji do zmian wynikających z przejścia z nauczania wczesnoszkolnego do kolejnego etapu edukacji.
Innowację opracowały i przetestowały w kilku szkołach podstawowych psycholożki ze Stowarzyszenia Mary i Max w Warszawie – Kinga Wojaczek i Anna Droś.
Z pozdrowieniami,
Ania Wiśniewska, tutorka w Popojutrze 2.0